Досвід України в “Єврімаж”: про що розповіли Володимир Яценко та Сергій Зленко
29 жовтня відбувся прямий ефір “Досвід України в “Єврімаж” за участі представника України в Раді правління фонду “Єврімаж” Володимира Яценка та його заступника Сергія Зленка. Розмову модерувала співзасновниця DzygaMDB та виконавча директорка Української кіноакадемії Анна Мачух.
Гості ефіру розповіли, як проходить конкурс від “Єврімаж”, які правила відбору існують, який бюджет фонду, на яких умовах фінансуються проєкти та чому приєднання України до “Єврімаж” було настільки важливим.
Тезисний запис ефіру:
Про важливість фонду “Єврімаж” для України
Володимир Яценко:
“Щодо важливості приєднання України до фонду “Єврімаж”, тут є три основний моменти. Перший і найбільш очевидний - допомога українським продюсерам, які працюють з копродукційними проєктами. Вони можуть отримати допомогу напряму з фонду, а це близько 15% загального бюджету проєкту. Другий аспект полягає у тому, що українські продюсери нарешті мають змогу доєднатися до одного з найбільш вибагливих фондів, оскільки подача документів до “Єврімає” є взірцем якості. Це можливість навчитися європейським стандартам в оформлені заявок і їхній подачі. Третій момент - отримання фінансування від “Єврімаж” є певним знаком якості, що дозволяє розширити географію показів кіно, адже наша ціль у тому, аби українське кіно бачили якомога більше глядачів в Європі”.
Сергій Зленко:
“Власне, “Єврімаж” підтримує не лише копродукційни проєкти. У фонді існує також програма з підтримки дистрибуції. Тобто можна отримати пряме фінансування на випуск європейських фільмів в прокат. До того ж є програма Europa Cinemas, яка направлена на допомогу кінотеатрам. Цього року кілька українських кінотеатрів теж подали заявки, які наразі знаходяться на фінальному розгляді. Один з критеріїв відбору - наскільки активно ці кінотеатри показують профінансовані фондом фільми. Тобто таким чином заохочуються покази таких стрічок”.
Про зміну правил “Єврімаж”
Володимир Яценко:
“В певному сенсі “Єврімаж” - це жива істота. У фонді постійно змінюються правила, він реактивно реагує на те, що відбувається. Наприклад, зараз усіх турбує ситуація з кінотеатрами, які вже певний час переживають кризове становище, пов’язане не лише з пандемією. У фонді намагаються розробити схему, яка буде діяти на випередження. Також наступного року на всіх чекає ще одна зміна стосовно фінансування. Якщо ви просите менше 150 тис. євро на проєкт, ця сума буде надаватися у вигляді гранту, що не потребує повернення”. Про умови подання заявок до “Єврімаж”
Володимир Яценко:
“Умови конкурсу доволі складні. Тому при заповненні заявки раджу приділити цьому декілька тижнів. Ви також повинні перекласти матеріали не лише англійською, а й французькою, оскільки це одна з робочих мов в Європейському Союзі. Найкраще - дати вичитати документи носіям мови, аби не було ніяких помилок. Зазначу, що кожен проєкт ретельно вичитують два профрідери, імена яких відомі лише секретаріату. Вони зважають і на режисерські замітки, і на трітменти, і на продюсерські замітки”.
Сергій Зленко:
“Зміни щодо умов і правил дійсно вносяться доволі часто, це нормальний процес, адже система змінюється, вдосконалюється. На практиці ми зіткнулися з тим, що деякі українські продюсери не зовсім розуміють, що таке “Єврімаж”. Вони сприймають його конкурс, як пітчинг на фестивалі, де ти представляєш ідею та шукаєш продюсера. На конкурсі “Єврімаж” в тебе вже має бути співпродюсер”. Про конкурс “Єврімаж”
Сергій Зленко:
“Конкурс складається з кількох етапів, найскладніший з яких - підготовка документів. Ми з Володимиром підключаємось вже на першій стадії. Тож чим раніше ви до нас звернетесь, тим швидше ми зможемо відреагувати та допомогти. Слід враховувати, що це копродукційні проєкти, тому ви маєте закладати і час на відповідь від співпродюсерів. Існує поняття головного продюсера, тобто країни, яка вкладає найбільшу частину грошей. Її представник і буде пітчингувати проєкт.Після подачі документів відбувається технічний відбір, за результатами якого не всі проєкти пройдуть далі. Після подання заявки вам можуть надіслати листа з уточненням, на який ви матимете відповісти у дуже короткий термін. Так що краще постійно перевіряти пошту, аби не прогавити листа і не бути дискваліфікованим через неповний пакет документів.
Всі країни діляться на робочі групи, працюючи по дві, в кожну з яких входить 6-7 країн. Саме ці робочі групи вичитують документи, уважно вивчають проєкт. Власне, це і є аудиторія пітчингу, який в цілому триває 20 хвилин. На вступ від представника секретаріату “Єврімаж” відводиться 2 хвилини. Він оголошує основні параметри фільму. Після цього слово надається головному продюсеру - це основний пітч, що триває 5-6 хвилин без використання наочних матеріалів і лише в усній формі. Далі робочі групи дає свої коментарі та зауваження стосовно проєкту, а також висловлюють своє ставлення. Вони відкрито говорять, чи підтримують проєкт. Після цього головний продюсер може надати відповідь на почуті зауваження. У цій же секції надається можливість виступити представникам міноритарних продюсерів. Заключна частина складається з голосування робочих груп, а через два дні представники усіх з 41-ї країни отримують оцінки і на їхній основі затверджується фінальний список переможців. Таким чином робочі групи рекомендують проєкти до фінансування, виходячи з наявних коштів”. Про бюджети
Володимир Яценко:
“Усі країни-учасниці “Єврімаж” мають робити щорічні внески. Україна цього року внесла трохи менше 150 тис. євро (річний внесок). А за результатами сесії отримала більшу суму на фінансування проєктів, аніж становить сума внеску. Наступного року ця цифра буде меншою, оскільки економіка значно впала. Та слід розуміти, що сплата внеску - не гарантія отримання фінансування. Загальний бюджет фонду “Єврімаж” складає 26 млн євро на рік, оскільки є різні формати і напрямки підтримки. Зокрема на копродукційний конкурс виділяється близько 5-6 млн євро на кожну з чотирьох сесій”.